GALERIA DE FOTOS

diumenge, 17 de gener de 2016

SUCS O BATUTS VERDS. Introducció

Darrerament porte tantes coses entre mans que acabe el dia esgotadíssima. És per això que vaig començar a indagar com poder tenir més energia de forma natural sense haver de prendre suplements, i és quan vaig topar-me amb els batuts i sucs verds.

7-Sucs verds cuinadiari-bledes carlota platan taronja llimona-ppal

7-Sucs verds cuinadiari-poma platan kiwi-ppal

Què són els sucs verds o batuts verds?

Un suc verd és un suc fresc que es fa bàsicament amb vegetals, alguna fruita i altres ingredients que ens aportaran sabor, fibra o més vitalitat. Se’ls coneix com a sucs verds encara que de vegades també poden incorporar uns altres ingredients com la remolatxa que faran que el nostre suc ja no siga verd sinó d’un to morat intens.

7-Sucs verds cuinadiari-remolatxappal

Què ens aporten els sucs verds?

Els sucs verds ens aporten vitamines, minerals, antioxidants i enzims actius que faciliten la crema de greixos,  la digestió, ens ajuden a netejar el cos, etc. Tots aquests beneficis els veurem reflectits en una millora del to de la pell, del cabell, més energia, etc. També ens permeten mantenir l’equilibri  àcid-base del nostre cos donat que les fruites i verdures acostumen a ser alcalinitzants enfront dels cereals, làctics, l’alcohol, els sucres o la carn que són acidificants.

Aquí ens podríem esplaiar molt parlant de tots els nutrients que aporten els diferents ingredients que posem als nostres sucs però seria un llistat interminable. Hi ha molta bibliografia i informació al respecte des de llibres com Salud por los alimentos del  Dr. Jorge Pamplona o llibres dedicats íntegrament als sucs verds com el de la Carla Zaplana, la Dra. Concepción Vidales, o el de la Dra. Folch, per dir-ne alguns. Hi ha també moltes cadenes de televisió i emissores de ràdio que tenen programes dedicats als sucs verds; a internet trobareu molta informació sobre tot en anglès perquè és una moda que va nàixer als Estats Units (trobareu informació buscant “green smoothies” o “juicing”), etc.

Què és important tenir en compte?

La moderació: No podem negar que tot això dels sucs verds s’ha posat molt de moda però s’ha d’anar amb compte i no abusar. No es tracta de fer una dieta només a base de sucs perquè et podrien arribar a faltar altres nutrients que els sucs no t’ofereixen, però no és gens mala idea agafar l’hàbit de prendre’n un al dia, i si és al matí molt millor perquè a més de tenir un efecte més depuratiu, et donaran molta energia per començar el dia.

Aquests sucs s’han de prendre per tant com un complement. S’ha de portar una alimentació sana i equilibrada i el fet de prendre’t un batut al dia no t’eximirà de menjar sa a la resta dels àpats tot i que és ben cert que ja hauràs aportat al teu organisme una quantitat important de nutrients.

La moderació també l’hem de tenir en compte a l’hora de triar ingredients. Massa d’una sola cosa pot arribar a fer-nos mal, per això és important que cada dia anem variant els ingredients a l’hora de fer els sucs, sobretot els de fulla verda.

Tot i ser totalment naturals, abans d’iniciar-te hauràs de comprovar si hi ha algun ingredient que no pots prendre. Per exemple, la gent que pren anticoagulants, o els que tenen problemes de ronyó, han d’anar amb compte amb el bròquil o vegetals de fulla verda; els que pateixen migranyes, no han d’abusar de la vitamina C; els diabètics hauran de vigilar la quantitat de fruita que posen; per a una persona que tinga problemes intestinals o de gasos serà més adient prendre un suc que un batut perquè la fibra li pot agreujar les seues molèsties, etc. I com acostumen a dir en els anuncis dels medicaments… Recordi: Davant qualsevol dubte consulti al seu metge!

Quins ingredients porten els sucs verds?

7-Sucs verds cuinadiari-ingr

De receptes de sucs o batuts verds en pots trobar milers. Un dels avantatges que tenen és que el ventall d’ingredients que podem utilitzar és enorme. Potser al principi hauràs de seguir alguna recepta al peu de la lletra però a mesura que en vages fent, t’adonaràs que si no tens espinacs, podràs posar bledes o enciam de fulla verda, afegir una fruita que t’agrade més que una altra, etc. De fet, és recomanable anar variant els ingredients dels batuts regularment per tal d’assegurar que estem aportant una gran varietat de nutrients a la nostra dieta. Aniràs descobrint quines són les combinacions que més t’agraden o els ingredients que més et convenen depenent del teu objectiu: depurar el teu organisme, tenir més energia, aprimar-te o simplement incorporar un hàbit saludable a la teua vida.

En funció dels ingredients que utilitzes, no només obtindràs sabors diferents sinó també textures diferents: el mango, l’alvocat o el plàtan et donaran una textura cremosa al teu suc. Les llets vegetals li aportaran una mica de dolçor, etc.

Aquí et propose una fórmula que és la base per preparar qualsevol suc o batut verd. Tria un ingredient en cada pas. Amb asterisc he assenyalat els ingredients que més m’agrada a mi posar en els meus sucs verds:

7-Sucs verds cuinadiari-passos-OR

7-Sucs verds cuinadiari-pas6-OR

Quin aparell necessitem per fer un suc/ batut verd?

Per fer els sucs es pot utilitzar un extractor (versió moderna de les liquadores) o una batedora de vas tipus americana o Thermomix. Si no en teniu, comenceu amb un túrmix i després ja decidireu si feu la inversió.

Les liquadores que s’estilen ara centrifuguen en fred i això fa que les vitamines no es vegen afectades per la calor com quan ho fas amb una liquadora tradicional o amb una batedora de vas. Aquestes noves maquinetes per un costat treuen la polpa (fibra) i per l’altre el suc. Si no entra en els teus plans ni en el teu pressupost comprar una liquadora de “nova generació” fes-te’ls amb la màquina que tingues; jo els faig en TMX i si vull fer-me suc en compte de batut, doncs cole el resultat. Prendre-se’l amb la polpa (batut) o bé colant la polpa (suc), dependrà de la finalitat que tingues, o de si aquell dia t’apeteix més una cosa o l’altra. Per colar-lo podràs usar un colador tradicional d’alumini o un colador de roba si vols que no passi gens de polpa.

Respecte als ingredients es recomana comprar producte ecològic, perquè així podem usar-los amb pell i no estarem ingerint pesticides. Què passa doncs si no teniu fàcil accés a aquest tipus de producte, el mercat ecològic només el fan un cop al mes a la teua ciutat o t’és difícil trobar-los? Doncs que encara que les fruites i verdures que empres no siguen lliures de pesticides encara obtindràs molts beneficis que si no et prengueres els batuts… (això sí, serà convenient pelar-los). Jo personalment, més que ecològic, em decante més pel producte de proximitat i de temporada, siga este ecològic o no, però és el meu parer.

Si no us els heu pres mai, heu de començar de mica en mica, i si agafeu l’hàbit de prendre’ls i us enganxen, més endavant ja podreu anar filant més prim intentant trobar el producte ecològic, de proximitat i la màquina més adient.

Com ens podem organitzar?

El millor és preparar-se’l cada matí per prendre’ls immediatament i així aprofitar al màxim la quantitat de vitamines i nutrients dels sucs. A més, de vegades, alguns dels ingredients que hi posem, com els cítrics, en oxidar-se, poden resultar amargs.

Tot i així, una opció per guanyar temps i/o aprofitar la frescor dels productes del dia que els compres, és preparar bossetes amb els ingredients de cada suc tallats en trossos menuts i guardar-les al congelador.La nit d’abans deixaríem la bosseta descongelar-se a la nevera i ho trituraríem al matí. Jo personalment aquesta opció la utilitze amb la verdura de fulla verda com espinacs i bledes que es marceix amb més facilitat i les pose directament sense descongelar a la batedora, la resta d’ingredients m’agrada més posar-los frescos.

7-Sucs verds cuinadiari-congelat bosses

Si no tens temps quan t’alces, o simplement no vols despertar a tot el veïnat a les 6 del matí, pots preparar-te’l la nit anterior i deixar-lo ben tapat en una ampolla o pot de vidre a la nevera fins l’endemà. Però com hem dit abans vigila sobretot amb els cítrics perquè amb l‘oxidació amargaríen el suc. Aquesta opció també la podries congelar.

7-Sucs verds cuinadiari-congelat suc

Totes aquestes idees et facilitaran poder agafar l’hàbit, però tot i així recorda que sempre que pugues és millor fer-te’ls al moment.

I després de tant de rotllo, t’anime que els proves! Hi tens molt a guanyar!

En el següent post aniré penjant receptes de sucs verds perquè les aneu provant. Aquí us deixe algunes per començar:

7-Sucs verds cuinadiari-FITXA1 7-Sucs verds cuinadiari-FITXA27-Sucs verds cuinadiari-FITXA3

7-Sucs verds cuinadiari-FITXA47-Sucs verds cuinadiari-FITXA5

T’ha agradat el post? Tens dubtes o suggeriments?… deixa el teu comentari. Moltes gràcies!!

Si vols assabentar-te de les actualitzacions de Cuinadiari subscriu-te a la nostra newsletter o segueix-nos a Facebook, Pinterest o a Twitter.

Marta

9 comentaris :

  1. No n'he tastat mai cap, d'aquests sucs. Prendré com a referència el llistat que ens dones amb els passos a seguir i m'animaré a provar-ho, a veure què tal. Petons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No perds res provant-los! Ja aniràs descobrint com t'agraden més. Marta

      Elimina
  2. jo em vull animar però els que he tastat no m'han acabat de fer el pes, sobretot per les verdures. He de trobar la verdura que li caigui bé! petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Roser, això és anar provant amb coses que t'agraden. Jo per exemple amb l'api he d'anar en compte perquè el trobe massa fort...

      Elimina
  3. Espinacs, melo, alfabrega i anous.....bonissim. Esperem mes sugerencies Marta.. que jo també acabe morta a la nit.
    Isabel

    ResponElimina
  4. Espinacs, melo, alfabrega i anous.....bonissim. Esperem mes sugerencies Marta.. que jo també acabe morta a la nit.
    Isabel

    ResponElimina
  5. Hola, vull començar a Fer batuts verds pel matí. Les quantitats que poses en les receptes és per una sola persona? És que trobo que hi ha molta fruita i no se si és molt??
    Gràcies! Anna

    ResponElimina
  6. Jo aquestes quantitats me les prenc en un suc per esmorzar. Després de colar-ho queda en uns 400-500 ml, és gran, però aguantes tot el matí. Si el que vols és aprimar-te potser siga convenient posar la meitat de les fruites. Això és anar provant sabors que t'agraden i les quantitats que et satisfacin però sobretot al començament va molt bé buscar sabors dolços i agradables que trobaras posant fruites o pastanaga, remolatxa etc.,per començar a acostumar-te i agafar l'hàbit. Ja contaràs què tal. Marta

    ResponElimina

(Si no tens perfil de Google comenta com a Nom/url i no posis res al camp de url. Els comentaris anònims són considerats spam. Si us plau, no deixes el comentari sense signar, ja que no et puc posar una cara, et posaré un nom :-). )