GALERIA DE FOTOS

divendres, 19 de juliol del 2013

CuinaDiari al Cuines de TV3: Fem un Arròs al Forn

La publicació d’esta setmana arriba una mica amb retard i és que m’he esperat fins a avui per poder oferir-vos esta entrada:

Aquesta setmana hem eixit al Cuines de Tv3, en la secció de Cuines de Casa que fan els divendres. La veritat és que ha estat tota una experiència des de l’elecció de la recepta fins a la gravació. 

Quan em van plantejar anar al programa, en un principi vaig passar molts nervis perquè el món de la tele sempre m’havia semblat un món molt desconegut. No sóc massa de mostrar-me en públic, de fet, no hi ha fotos meues al bloc (tret de les meues mans), però he de reconèixer que una vegada allà l’equip del Cuines em va fer sentir com a casa. En arribar, ens va rebre la Lola Cuadrado, la Coordinadora del programa, i quan ja més o menys ens vam situar, vaig anar amb la Sara que em va maquillar. Desprès, al plató ja vaig veure la Tana Collados, la Directora, amb qui més contacte havia tingut i amb qui s’havien pres totes les decisions, el Setxu Xirau, que em va proveir de tots els estris que necessitava, i finalment el Lluís Armengol, el realitzador, que va fer possible que tot fóra més fàcil davant l’imponent càmera, (tot i que era ell el que deia “Marta, endavant…” i aquí ja no hi havia marxa enrere). I a banda de tota aquesta gent de TV3 que he esmentat, també hi ha els càmeres, els guionistes, els que fan el muntatge, i tota la gent que no veiem i que sense ells el programa es quedaria coix (…)

Com a part d’esta experiència, no em puc oblidar de dues persones molt especials per a mi: el meu marit, que em va enredar en tota aquesta història, i la Raquel, que em va fer de “pintxe” darrere de les càmeres i em va demostrar una vegada més que a banda de ser una bona amiga és una excel·lent cuinera (tant és així que seguidament també va gravar un programa que eixirà desprès de les vacances).

Com gravar un programa de cuina no és una oportunitat que tens cada dia, volia que la recepta fóra molt especial per a mi. Desprès d’unes quantes converses amb la Tana Collados, la Directora del programa, vam acordar fer un Arròs al Forn

Tothom que pensés en una recepta típica valenciana li vindria al cap la Paella, però l’Arròs al Forn és també una recepta molt tradicional a les llars valencianes. Possiblement, el fet que no siga massa habitual trobar-lo a les cartes de molts restaurants, ha contribuït a que no es conega fora del territori valencià, així que espere que amb el vídeo i amb el pas a pas us animeu a provar aquest arròs tan gustós i tan bo.

L’Arròs al Forn originàriament era una recepta d'aprofitament. Els diumenges o dies festius es feia el tradicional putxero i a l’endemà amb la carn, el cigrons i el caldo que havia sobrat, es feia aquest arròs. Fins i tot, quan no hi havia forn a les cases, es portava la cassola a coure al forn del poble.
Avui dia es fa a casa i bé s’aprofita el que sobra del putxero o bé es fa de la manera que us ensenyem al vídeo i al pas a pas, amb costella i botifarra de ceba. També es pot posar altres tipus de carn com cansalada, carn magra, salsitxa, pollastre, etc.

Haig de dir que durant una gravació, tot i que no ho semble, els nervis et passen factura: se’m va oblidar la cabeça d’alls en el primer pas, com només es cuinava una cassola per a dos, vaig haver de triar una patata i una tomaca molt petites i quan les estava tallant, amb la tremolor de les mans, semblava que no hagués agafat mai un ganivet. Desprès, les rodanxes de patata es van quedar totes enganxades entre elles i no les podia separar…Bé, totes aquestes situacions ara em fan riure però us puc ben assegurar que mentre estàs sent l’objectiu de les mirades, no fa cap gràcia!!

I com l’entrada ja s’està allargant massa…us deixe el link amb el vídeo de la recepta i més avall, una explicació pas a pas.

http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/4637211

Cuinadiari al cuines Tv3

ARRÒS AL FORN

Ingredients: 

Per a fer aquest arròs necessitarem:

  • costella (3-4 trossos per persona)
  • 1 cabeça d’alls
  • botifarra de ceba (1 per persona)
  • patata (2 rodanxes per persona)
  • cigrons cuits (60-70 g per persona)
  • arròs (70-100 g per persona) 
  • caldo (1’5 el volum de l’arròs)
  • colorant  o uns brins de safrà
  • 1 tomàquet a rodanxes (1 ó 2 rodanxes per persona)
  • Sal i oli

Estris: cassó per escalfar el caldo, cassola que puga anar al forn o paella + cassola de fang* (un diàmetre de 36 cm aniria bé per a 4-6 persones)

*Al plató de TV3 vam cuinar l’arròs al forn en una cassola de ferro. Vam sofregir els ingredients en aquesta cassola, i així que els teníem, els anàvem reservant a un plat. Si tens una cassola d’aquest tipus, perfecte, sinó, la manera més tradicional de fer-ho és sofregir els ingredients en una paella o una olla i passar-ho desprès tot a una cassola de fang.

Elaboració:

1) En primer lloc escalfem el forn a 200º funció ventilador.

2) Després, posem un fons d’oli en una cassola que puga anar al forn (mira la nota) i anirem sofregint els ingredients. Començarem amb les costelles, les salem i les enrossim juntament amb la cabeça d’alls. (amb els nervis de la gravació, se’m va oblidar posar la cabeça d’alls i la vaig posar més tard…)

3) Mentrestant aprofitarem per anar tallant la patata (o creïlles com diem els valencians) a rodanxes d’aproximadament 1 cm.

4) Un cop tenim la costella ben sofregida, la retirem a un plat i posem les botifarres de ceba. Quan estiguen també les reservarem.

És ben fàcil que la botifarra de ceba esclate al sofregir-la o una vegada la posem al forn. No passa res, potser el nostre plat no tindrà una estètica tan perfecta però de fet quan ens mengem este arròs, acabarem igualment esmicolant la botifarra i barrejant-la amb l’arròs i la resta d’ingredients.

5) A continuació posarem les patates i quan siguin rosses, les traurem també al plat.

6) I mentre s’estan fent les patates, posarem el caldo amb el colorant o el safrà a escalfar en un cassó.

Si no tens caldo fet, pots fer un caldo senzill amb un parell de carcasses de pollastre, 4  pastanagues, una branca d’api, un porro, un nap i una xirivia, sinó, el pots utilitzar de brick.

La proporció de caldo per a aquest arròs no és de 2 vegades el volum de l’arròs sinó d’una i mitja. Amb el forn no podem jugar tant amb la temperatura com amb el foc, per tant, si posarem més líquid, se’ns esclataria l’arròs.

7) I també tallarem la tomaca a rodanxes i el reservarem.

8) Quan les patates s’hagen enrossit, les traiem i també les reservem al plat.

9) Finalment, afegim els cigrons cuits, els hi donem uns tombs i seguidament afegim l’arròs a la cassola. Li donem unes voltes perquè s’impregnen de tots els sabors del que hem anat sofregint.

1-3-arros al forn CuinaDiari cuinesTV3 1-9

10) Ara ja prepararem la cassola per a enfornar-la.

En aquest moment, si la cassola que has fet servir per a sofregir els ingredients no pot anar al forn, ho hauries de posar tot a una cassola de fang, jo ho acostume a fer així, i fins i tot, pose la cassola de fang buida al forn perquè desprès al posar tots els ingredients en calent no hi haja canvis bruscos de temperatura i també perquè a l’arròs no li tallem la cocció.

Arranja tots els ingredients:

a. A l’arròs, el cigrons i la cabeça d’alls que tenim a la cassola, li afegim la costella,

b. posem el caldo (bullint)

c. la cabeça d’alls al mig i

d. al voltant anem intercalant les rodanxes de patata i de tomaca i la botifarra

11) Posem la cassola al forn. Ho deixarem coure uns 20 minutets a 200º, fins que l'arròs haja absorbit el caldo i siga cuit.

1-3-arros al forn CuinaDiari cuinesTV3- 10

Com l’arròs es cou a una temperatura elevada, es formarà una capa sequeta per sobre. Si veus que se’t crema massa, baixa la temperatura a 180º. Encara que et faça la sensació que li falta aigua, no li’n poses. És un arròs que queda ben sec i amb un gra molt solt.

Espere que us haja agradat i que el proveu de fer a casa. Bon profit!!

1-3-arros al forn CuinaDiari cuinesTV3 -ppal1

 

I amb aquesta entrada aprofite per desitjar-vos unes bones vacances!

fins a setembre cuinadiari

Continuarem amb més receptes al setembre.

Qualsevol dubte, proposta o comentari el podeu deixar al bloc o enviar-me’ls cuinadiari@gmail.com

Bones vacances!!

Marta

26 comentaris :

Mercè ha dit...

Que valenta, Marta!!!! Noia jo t'he vist molt professional. Sí que tens que haber passat molt nervis, sí, :( jo sol de veuret ja m'hi estaba posant. També t'haig de dir que m'ha fet molta il·lusió coneixet fisicament. Tot plegat m'ha semblat perfecte, la posada en escena i per supossat aquest arrosset, te que ser boníssim. Petons i ara relax i a gaudir del cap de setmana.

Miquel ha dit...

te acobo de ver por cuines y no te conocia,estupenda receta y buen blog
Disfruta de las vacaciones y hasta septiembre
Bss

Carmeta Rusquilleta ha dit...

L'arròs al forn és una de les meves receptes preferides!! Estàs genial al programa!! Bones vacances! Petonets!

Cocina de emergencia ha dit...

Nervis dius? pero si sembles una auténtica professional!! (i no només per la bona cuina, sino per la teva postura davant de la camara). Quina enveja!!

Per cert, bones vacances!!!

Mònica Tarradellas ha dit...

Una recepta fantàstica d'una incipient estrella televisiva!!! Bon estiu!

GEMMA ha dit...

Vaig veure la recepta i ens va encantar!!! I ho vares fer molt bé!!!!
Encantada de oneixer el teu bloc..
Petonets.

Chus Castro ha dit...

Jo crec que ho vas fer molt bé, els passos molt ben explicats i els nervis súper controlats. Mentre deies la recepta pensava: aquesta l'he de provar. I després vaig llegir CuinaDiari i vaig pensar: mira, ja la conec! Felicitats!

Unknown ha dit...

Ole tu! Ho has fet de conya, noia. I ara, realment, et mereixes unes molt bones vacances!
Ens retrovem al setembre amb més il·lusió, més alegria i més ganes de cuinar!!!!

Mònica Tarradellas ha dit...

Felicitats pel programa i bones vacances!

Pumuky ha dit...

Molt bona aquesta recepta d'aprofitament Marta!!

Et vaig veure al Cuines 'en directe', ho vas fer de conya, i estaves fantàstica!

Petons, i bones vacacnes!!

Ricard ha dit...

Hola Marta!
Has quedat molt be i els nervis no se't notàven.
Aquest arròs l'haurem de fer aviat.
Molt bon estiu!

Ricard

rhuandsam ha dit...

Nena estàs estupenda davant les càmeres!! tot això dels nervis i la patata si no ho expliques ni ens en adonem. Jo també sóc de les que comencen amb el tembleque quan tinc presentacions en públic ha ha ha. Ho has fet de conya i l'arròs té una pinta brutal ;-) Bones vacances.

inhala ha dit...

Hola, Marta vaig conèixer l' altre dia al Cuines a TV3, et volia dir que em vaig emocionar veient com explicaves l' Arròs al forn. Sóc valenciana de naixement i a casa meva sempre s'ha fet, i encara es fa, aquest arròs. Ens torna "locoooooos"... Veient-te podia sentir l' olor tan carasterística d' aquest arròs, quina passada ! Et voldria felicitar pel teu blog (que ara ja conec. Una abraçada ben forta ! Bon estiu !!! Núria.

lacuinadesempre.cat ha dit...

Doncs ho has fet molt bé, tú !!!...jo no sé si podria....
I bona recepta també. Una abraçada.

ESTONES LLIURES ha dit...

Genial el programa i l'arròs tambe, contundent però d'allò més bo.
Ara a passar unes bones vacances
Ptonets

ESTONES LLIURES ha dit...

Genial el programa i l'arròs tambe, contundent però d'allò més bo.
Ara a passar unes bones vacances
Ptonets

David i Ivonne ha dit...

Fantastic aquest arròs, enhorabona pel teu blog, les receptes que ens mostres i la teva tasca. Enhorabona també per l'aparició al programa.

Records,

Cuinagenerosa ha dit...

marta! felicitats! no havia vist el vídeo fins avui, i trobo que ho vas fer molt bé. sóc molt afeccionat a l'arròs, i m'ha encantat aquest tan tradicional al país valencià. que passis molt bones vacances, i fins aviat!

Mirela ha dit...

Felicitats pel programa, vas estar molt be!
El diumenge passat vam fer aquest arros i ens va sortir bonissim, ens va agradar a tots, i segurament el tornarem a fer!

Els fogons de la Bordeta ha dit...

Marta, ets una valenta! A mi això de la tele em tira mooolt enrere... i tu ho vas fer de conya i amb una recepta molt ben triada. Felicitats!
Bones vacances
Sandra

Maria Dolores ha dit...

Per a mi es el millor arros de tots, has fet una cassola autentica i eres molt jove y guapa.
Enhorabona

Tapa't de tapes ha dit...

Guapa, encara no t'havia vist al programa de TV3. Ho has fet molt i molt bé! Sembla que ho hagis fet sempre, això d'explicar receptes per la tele. I veig que les panses ja havien desaparegut... he he he. Venen unes ganes de tastar aquest arròs deliciós que... bueno! Enhorabona!!

La Cuina de l'Olga ha dit...

Moltíssimes felicitats per la teva experiència!!!! Quina envegeta.......
Quin arròs més bo!!!
Salut i petons,
Olga

La Cuina de l'Olga ha dit...

Moltíssimes felicitats per la teva experiència!!!! Quina envegeta.......
Quin arròs més bo!!!
Salut i petons,
Olga

Unknown ha dit...

Aquet arròs, el feïa la meva bes-avia, la meva avia, la meva mare i avia perdut la recepte. ¡¡¡Moltes gracias per recordarme-la ¡¡¡¡¡ Es un arros INCREIBLE, molt bo. gracies Lydia Busquier

Marta CuinaDiari ha dit...

Doncs m'encanta haver-te portat bons records! ara ja no tens excusa per fer-la! Ja ens contaràs! Marta